top of page

הכרות עם ארגונים מבוססי אמון

בלוג ראשון בסדרה


ארגונים מבוססי אמון הם ארגונים חדשים שצמחו ב 20-30 שנים האחרונות והם ארגונים בעלי תודעה חדשה ושיטות ניהול מתקדמות. הם נקראים גם ארגוני טורקיז. מי שחקר וטבע את המונח "ארגוני טורקיז" הוא חוקר הארגונים הבלגי - פרדריק ללאו ( Frederic Laloux), שבמשך מספר שנים חקר את ההתפתחות האבולוציונית של ארגונים ובעיקר של הארגונים החדשים. ללאו מתאר את תהליך ההתפתחות של ארגונים מארגונים אדומים (מבוססי פחד, כאשר בני אדם עוד חיו בשבטים קטנים יחסית) עד לשלב הנוכחי שלנו - ארגוני טורקיז - שהם ארגונים מבוססי אמון ושיטות של שיתוף פעולה. בעיקרון מדובר באנשים שהתארגנו למען מטרה משותפת*, ושהגישה שלהם לעבודה המשותפת היא גישה של עבודת צוות, מתוך בחירה חופשית.

*מטרה משותפת יכולה להיות מטרה עסקית, קהילתית או חברתית ובמעגלים יותר קטנים משפחות וזוגות.



ספרו Reinventing Organizations נחשב לספר הניהול הכי משמעותי בעשור האחרון ומהווה אבן דרך משמעותית בהבנה של המהות של ארגונים מבוססי אמון, ושל השיטות והפרקטיקות שבהם הם משתמשים.

הסרטון הבא סוקר יפה את האבולוציה של ארגונים כפי שללאו מביא אותה:



ללאו מתייחס לעולם הזה כאל עולם הניהול החדש והוא שונה כמעט לחלוטין מכל מה שהכרנו קודם, ובעיקר, ארגוני טורקיז שונים משמעותית מהארגונים שלפניהם ב 3 פריצות דרך מרכזיות: 1. מעבר לניהול עצמי או התארגנות עצמי - כל אדם או צוות מנהלים את עצמם אוטונומית ואחראיים על התוצאות של ההחלטות שלהם.

2. כוליות (Wholeness) - שמכירה באנושיות שלנו, ומבקשת שבני אדם יביאו את עצמם במלאות לכל ארגון שאליו הם בוחרים להשתייך.

3. הצורך בייעוד ברור עבור כל ארגון שיתווה את הדרך.


כמובן, שתחת כל פריצת דרך קיים עולם ומלואו של פרטים. בבלוגים הבאים אסקור על אחת מהן בנפרד ולעומק. ארגוני טורקיז קיימים בעולם בשלל דוגמאות, והם בעיקר מביאים תודעה חדשה. כך שכל ארגון ללא קשר למהות שלו יכול להחליט לאמץ לעצמו תודעה טורקיזית, בין אם זהו חברה עסקית, קהילת מקום, ארגון ללא מטרות רווח, משפחה, וכו. דוגמאות חיות ובועטות: (לחצו על הלוגו לקישור)






בסדרת הבלוגים הזו, אני נותנת סקירה על העולם הניהולי החדש הזה וגם מסבירה איך כל זה מתקשר למעגל ההקשבה. הבלוג השני יעסוק ב"ניהול עצמי" ובמשמעות של זה עבור הארגון. מוזמנים להצטרף אליי למסע :)










bottom of page